Nyborg Bytrafik 1961-1994 |
||||||||
Index | Fotos af busserne | Nyborg Bybusser | Ørsted-Ruten 1922 2002 |
||||||||
Opdateret 22-03-09 11:15:48 |
||||||||
Perioden 1985 - 1994: |
||||||||
Den 1. oktober 1985 trådte der en helt ny køreplan i kraft baseret på Cowiconsults rapport: |
||||||||
|
||||||||
Ravnekær blev betjent
på samme måde som hidtil og linie 4 blev en ringlinie ved at køre fra centrum over
Dyrehavevejskvartéret og Pilshuse til centrum. Det nordlige landområde blev betjent ved
at køre i ring nord for Regstrup. Køreretningen blev således at Nordenhuse var sidste
by inden Regstrup om formiddagen og første by om eftermiddagen Den 1. maj 1986 trådte nogle justeringer i kraft, hvor linie 4 kom til at betjene plejehjemmet "Jernbanebo". To måneder forinden var linie 3 omlagt, så den kom tættere på Hotel Nyborg Strand. Den 1. oktober 1986 så en ny linie dagens lys, nemlig linie 2+3, som kørte mellem Vindinge og Knudshoved, der kørte aften og weekend, da siden den 1. oktober 1985 kørte linie 1 også aften og weekend. Ved at kun linie 1 kørte, havde f.eks. ikke Knudshovedkvartéret busbetjening, som så blev løst ved at man etablerede linie 2+3. De store anlægsabejder, først i forbindelse med sammenlægningen af jernbane- og bilfærgeoverfarterne, siden 1988 anlægget af den faste forbindelse over Storebælt, betød en del omlægninger af linie 2 på strækningen Knudshovedkvartéret og Knudshoved Fgh. Desuden var der i forbindelse med bygningen af en ny jernbaneviadukt 1989-1990 omlægninger af linie 2 og 3. Sidstnævnte kunne ikke betjene Strandparken, da den kørte i ring fra gymnasiet over Nyborg Strand og tilbage. Den 1. april 1989 og den 30. september 1991 blev der gennemført indskrænkninger af aften- og weekendkørslen, specielt den sidste betød at Nyborg Bytrafik mistede weekendkørslen. I øvrigt havde Nyborg Bytrafik ikke aften- og weekendkørsel mellem den 1. oktober 1985 og 30. september 1986, hvilket en faglig voldgift i øvrigt havde kendt ulovligt, som Helge Christensen havde anlagt mod Nyborg Kommune. Iøvrigt måtte Helge Christensen gøre sig brug af den faglige voldgift igen, da Nyborg Kommune uden hensyntagen til eksisterende kontrakter ville indskrænke antallet af hans kontraktbusser fra 3 til 2. Helge Christensen fik medhold igen og det betød at kommunen måtte droppe deres indskrænkningsplaner. Men timeglasset var desværre ved at rinde ud, idet Nyborg Bytrafik kun havde kontrakt til den 30. juni 1994 og kommunen ville indskrænke antallet af busser fra fire til to og give kørslen til konkurrenten Nyborg Turisttrafik/Nyborg Bybusser fra og med den 1. juli 1994, hvilket ikke var populært blandt en del borgere i Nyborg. |