Nyborg Bytrafik

Index | Fotos af busserne | Nyborg Bybusser | Ørsted-Ruten 1922 – 2002

Opdateret 22-03-09 11:15:48

Perioden 1964 - 1979

Volvo B513/ØP MM 79 005
Reserveret til Mercedes-bussen fra 1960
Nyborg Bytrafik´s Volvo B513/ØP, MM 79 005, fra 1949, som blev købt af Odense Bytrafik (nr. 7) i 1964. Indtil 1952 tilhørte den Odense Omnibus (nr. 15) og bussen solgtes i 1970 til sporvejshistorisk Selskab. Foto Henry Hansen
 
Volvo B61505/ÅK AL 97 068
Volvo B65506/STK AL 97 076
Nyborg Bytrafik´s Volvo B61505/ÅK, AL 97 068, fra1957, som blev købt af Kolding Byomnibusser i 1969. Bussen afmeldtes i 1975 og blev solgt til ophug i 1979. Foto Peer Goe Jacobsen
Nyborg Bytrafik´s Volvo B65506/STK, AL 97 076, fra 1962, som blev købt af Randers Byomnibusser (nr. 38). Foto Peer Goe Jacobsen
Leyland LIDRT/DAB BK 94 463 (9844 bytes)
Leyland LCRT/DAB CS 95 366 (17468 bytes)
Nyborg Bytrafik´s Leyland LIDRT serie II/DAB, BK 94 464 fra 1972. som blev købt af Fredericia Omnibusser da den var få måneder gammel i 1972. Bussen solgtes via Aa til Kjeld Strandgaard, Varde, i 1982, som året efter solgte den videre til Verner Møller i Thisted. Foto Niels-Folke Vallin
Nyborg Bytrafik´s Leyland LCRT/DAB "Tiger Cub" fra 1968, som blev købt brugt af DSB Rutebiler (nr. 2109) i 1975. Bussen var fulgt med da DSB Rutebiler overtog bybusserne i Horsens. Bussen kørte sidste gang i 1982 og blev senere solgt til ophug. Foto Peer Goe Jacobsen
Fiat 418AL/RK DV 90 715
 
Nyborg Bytrafik´s Fiat 418AL/RK, DV 90 715, fra 1976, som var firmaets første fabriksnye bus, blev reservebus i 1986. Foto Tommy Rolf Nielsen Martens
 
Efter at Nyborg Turisttrafik nu var købt ud af Nyborg Bytrafik udviklede firmaet sig til et veldrevet firma. I de næste 15 år blev der drevet 2 bybuslinier, der hver kørte timedrift
Linie 1 Vindinge - Pilshuse - Centrum - Banegården - Frisengårdsvejskvartéret - Nyborg Strand - Hjejlevej.
Linie 2 Dyrehavevejskvartéret - Pilshuse - Sprotoften - Banegården - Centrum - Knudshovedvejskvartéret - Knudshoved.
I 1973 blev det overvejet at starte en 3. bybuslinie til betjening af det nye boligkvartér Skovparken, som ikke blev til noget, men der kom en omlægning af de eksisterende linier, så linie 1 kom til at køre til Skovparken i stedet for at køre til Hjejlevej og linie 2 blev omlagt fra Knudshoved Fgh. til Hotel Nyborg Strand. Energikrisen vinteren 1973/74 spillede da heller ikke nogen uvæsentlig rolle, da busserne kun kørte på hverdage indtil kl. 19.00 (lørdage kl. 13.00). For første gang blev lørdag adskilt fra de øvrige hverdage

Indtil 1973 blev der om aftenen mellem kl. 19.00 - 23.00 og søn- og helligdage hele dagen kørt totimersdrift.

I oktober måned 1974 blev der etableret en ottetalslinie, som betjente hele byen i løbet af én time, bortset fra Vindinge og Dyrehavevejskvartéret, som betjentes hver anden time. Den nye linie fik naturligvis linienummeret 8 og den blev populær, specielt blandt byens pensionister, som i løbet af en time kunne se hele Nyborg by søndag eftermiddag.

Forrige side - Næste side